
| |

Evangeliernes
fundament
Det første evangelium blev skrevet af Markus
i Rom ca. år 70 e.K., hvor en jødisk revolution har fejet hen over Israel i år
66 e.K.
Romerriget slog hårdt ned på revolten og på kejser Titus befaling jævnes
Jerusalem med jorden.
Evangeliet henvender sig til en græsk-romersk læserkreds. Derfor var det
vigtigt ikke at støde læserkredsen fra sig med anklager om drab på Jesus,
undertrykkelse af Israel og revolution. Det var vigtigt at holde lav profil og
undgå nævnte ting.
Lukas evangeliet skrives omkring år 80 af en græsk læge, der skrev værket
til en højtstående romersk embedsmand i Caesarea, Palæstinas romerske
hovedstad. Ligeledes for Lukas var det vigtigt at behage romerne.
Og da Mattæus evangeliet skabes ca. år 85, synes det fastslået at jøderne
havde skylden for Jesu korsfæstelse, så derved blev det.
Johannes evangeliet er skrevet omkring år 100 i nærheden af Efesos i Grækenland,
men da der intet vides om forfatteren, er der ingen grund til at tro, at han har
heddet Johannes.
De første tre evangelier ligner hinanden og kunne stamme fra en fælles kilde,
hvorimod Johannes evangeliet viser tegn på anden oprindelse.
Det indeholder andre skildringer som bryllup i Kana, optrin med Nikodemus og
Josef af Arimatæa samt genopvækkelsen af Lazarus.
Og i Johannes evangeliet findes indicier, der tyder på at Jesus var gift.
Bryllup i Kana, hvor normalt brudgommen sørger for vin til gæsterne, men hvor
vinsmageren siger til Jesus, at det er normalt at man starter med en god vin og
siden supplerer med dårligere vine, " men DU har gemt den gode
vin til nu"
Et andet fingerpeg er betegnelsen "Rabbi" der hentyder til Jesu belæsthed.
Ifølge Talmud må "en ugift mand ikke være lærer".
På Kirkemøderne blev Kristendommen lagt i faste rammer
 | 325 Nikæa - det blev fastlagt at
kejser Konstantins vilje = kirkens lov. At der eksisterede væsensenhed mellem
Gud og Jesus. Og ved afstemning vedtog man at Jesus var en Gud og ikke en
profet, 50% gik dengang ind for Arius af Alexandrias lære, at Jesus var
menneskelig og at alle kunne blive som ham.
 | 381 Konstantinopel - Væsensenheden
fastlægges Gud-Jesus = væsenslighed fader-søn-helligånd
 | 431 Efesos - Maria dyrkelse besluttes
og stadfæstes
 | 451 Chalkedon - Jesu dobbeltnatur, tese
om forening af den guddommelige og den menneskelige natur ublandet og uopløseligt
forbundet.
 | 553 Konstantinopel - kætterlove
udformes og vedtages. Det rettroende bestemmes af den hellig ånds inspirerede
kirkeoverhøjhed - og hvem, der er inspireret bestemmes udelukkende ved udnævnelse
! |
| | | |

Hvis du vil have yderligere oplysninger, kan du kontakte:
ASPERA
Gellerupvej 46, 6800 Varde
Telefon: +45 7522 4663
Internet: kim_friis@mail.tele.dk
|